فرهادتجری
فرهادتجری

فرهادتجری

فرهاد تجری در کنار عامل انسانی باید موضوع تأمین رفاه و خدمات نیروهای انسانی را مورد توجه قرار داد

نماینده سابق مجلس گفت: برخی از نظارت ها برای جلوگیری از فساد می تواند نرم باشد مانند حضور در مزایده ها؛ اما در کل باید از ابزارهای جدید و به روز برای پیشگیری از فساد استفاده کرد، چرا که مجرمان در این موارد از ناظران جلوتر هستند.
فرهاد تجری در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی میزان، در مورد ریشه‌های فساد اداری اظهار کرد: در شکل گیری فساد در یک ساختار اداری عوامل متعددی وجود دارد و عامل انسانی یکی از عوامل مهم است که به میزان التزام شغلی و اخلاقی آنها وابسته است و در همین موضوع عوامل متعددی زمینه از فساد و قرار گرفتتن در معرض فساد است.


نائب رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: در کنار عامل انسانی باید موضوع تأمین رفاه و خدمات نیروهای انسانی را مورد توجه قرار داد اما مهم تر از همه این موارد قوانین و نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی را برای پیش گیری از فساد مورد توجه قرار داد.
تجری دولت الکترونیک را به عنوان زمینه ساز شفافیت انجام فعالیت های ادرای موضوع مهمی برشمرد که با توجه به آن می‌توان از بروز بسیاری از فسادهای اداری جلوگیری کرد.
وی در بخشی از این گفت و گو خاطر نشان کرد: در سیستم مکانیزه اداری اجازه نفوذ به غیر داده نمی‌شود و دامنه شکل گیری فساد محدود به افراد خاص می‌شود و نظارت بر آنها ساده‌تر می‌شود.
نماینده سابق مجلس مجلس تعدد، تکثر و مبهم بودن برخی از قوانین اداری را زمینه ساز برخی از مفاسد اداری دانست و گفت: داشتن نگاه یک بعدی به برخی از مسائل نیز هنگام تصویب قوانین موجب تصمیم گیری‌های یک بعدی است به نحوی که این تصمیم گیری‌ها کارآمدی کافی در اجرا نخواهند داشت و با این خلاء برخی از موارد خود به خود در یک سیستم اداری موجب بروز تخلف را فراهم می کند چرا که بعضا کارآمد و یا عملیاتی نیست.
تجری با ذکر یک مثال گفت: در مورد تعرفه واردات خودرو و تغئیر این تعرفه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای صادر می کند و این اقدام اگر بدون در نظر گرفتن ملاحظات خاص فنی و گمرکی و افراد ذیمدخل در موضوع باشد بی تردید امکان اجرای مناسب را نخواهد داشت و این موجب می شود که این قانون به درستی اجرا نشود و سرپیچی از این قانون برابر با تخلف و تخلف هم زمینه ساز فساد است.
وی همچنین به بروز صدها فساد در خلال تصویب یک قانون ناقص اشاره کرد و افزود: رایط خاصی ایجاد می شود که یک مدیر و یا دستندرکار بتواند به آن نیت و یا سوء نیت خود به واسطه یک قانون ناقص جامع عمل بپوشاند و هم اکنون با وجود در نظز گرفتن موارد فنی در تصویب یک قانون ممکن است ابعاد اجتماعی و اداری در نظر گرفته نشود.
نائب رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: باید قوانین و نظارت ها به حدی شفاف شود که امکان جلوگیری از فساد را به حدالاقل برسانیم و در کنار آن نظارت های داخل سازمانی و نظارت های بیرونی با کارآمد کنیم تا امکان بروز فساد شکل نگیرد.
تجری ادامه داد: با استفاده از ابزار مناسب نهادهای نظارتی بسیار پیشرفته‌ای داریم که به خودی خود هر کدام موانع جدی برای مقابله با فساد محسوب می شودند و تنها نیاز به امکانت کافی دارند.
وی با بیان پیشی گرفتن متخلفان در استفاده از ابزار و علوم جدید برای تحقق یک فساد و کسب منافع شخصی و یا گروهی، تصریح کرد: متأسفانه سیستم‌های نظارتی ما آنچنان که باید از علوم و ابزارهای پیشرفته استفاده نمی کنند و این خود عاملی است که مفسدین از سیستم نظارتی پیشی می گیرند.
نماینده دور هشتم مجلس افزود: دستگاه نظارتی باید مسلح به امکانات و ابزار روز و پیشرفته باشند تا اجازه شکل گیری فساد را ندهند. 
تجری در ادامه موضوع همپوشانی را از موارد تداخل عملکرد دستگاه های نظارتی بیان کرد و گفت: در مسائل مختلف چندین مرجع نظارتی وجود دارد و گاها این موارد مورد نظارت در این همپوشانی ها با این موضوع مواجه می شوند که چه کسی باید به این موارد نظارت کند.
وی در بخشی از سخنانش در مورد سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: در نهادی مانند بازرسی کل کشور باید این موضوع را مطرح کرد که بازنشسته کردن افراد در این سیستم مانند سایر ادارات دولتی نیست چرا که جذب نیروهای جوان و کم تجربه برای نظارت تخلفات دستگاه هایی با سابقه و پیچیدگی های خاص در توان نیروهای کم تجربه و تازه کار نیست و باید در بازرسی ها و نظارت ها به تجربه پیشکسوتان تکیه کرد.
نائب رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: برخی از اقدامات به عنوان یک تدبیر نرم می تواند از بروز بسیاری از فسادهای جلوگیری کند مانند حضور یک نماینده از سازمان بازرسی کل کشور در مزایده ها و مناقصه ها که عاملی پیشگیرانه در بروز بسیاری از فسادها تلقی می شود.

دیدار فرهاد تجری با جانباز 70% نابینا شهرستان سرپلذهاب

فرهاد تجری در ادامه دیدارهای مستمر خود با خانواده معظم شهدا و جانبازان، عصر پنج شنبه به دیدار جانباز روشندل ۷۰ درصد رشیدی رفت و از ایثارگری‌های این جانباز سرافراز ۸ سال دفاع مقدس تجلیل و قدردانی کرد. تجری در این دیداربا ابراز خرسندی از دیدار با جانباز رشیدی با بیان اینکه افتخار جانبازی بالاتر از همه نعمت‌هاست، گفت خداوند به شما افتخار ایثارگری و جهاد عنایت کرده و دل شما را در مسیر هدایت قرار داده است. در دیدار با مادر شهیدان رشیدی ابراز کرد: رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس اینگونه عمل می‌کردند و جنگ ما با عفلقی‌ها، جنگ «اخلاق و ضد اخلاق»، «حق و باطل» و «اسلام و نفاق» بود. در بین عفلقی‌ها افرادی بودند که بسیار سبوعیت داشتند و رفتار آنها شبیه برخی از همین تروریست‌هایی است که امروز شاهد رفتارهای آنها هستیم. فرهاد تجری ادامه داد: شما خانواده‌های شهدا جزو پرافتخارترین خانواده‌های ایرانی هستید که در دنیا و آخرت اجر عظیمی دارید.

حضور در دفتر مرکزی حزب توسعه کرمانشاه و هفته نامه غرب

فرهاد تجری نماینده سابق مردم شهرستانهای قصرشیرین.سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی بعدازظهر روز پنجشنبه گذشته در دفتر مرکزی حزب توسعه کرمانشاه و هفته نامه غرب حضور پیدا کردند.


مهدوی چشمه گچی در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم به آقای تجری و همراهان گفت: خاندان آقای تجری افراد مردمدار و بزرگ منشی هستند که از جمله آنها می توان از حاج جبار تجری رئیس شوراهای حل اختلاف استان و دکتر شهاب تجری رئیس سابق کانون وکلای دادگستری نام برد که همیشه با تواضع و صمیمیت با مردم برخورد می کنند.
وی خاطرنشان ساخت: در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی حضور حاج فرهاد تجری به جایگاه نمایندگی شهرستانهای غربی استان کرمانشاه شان و شوکت بخشید و ایشان از نمایندگان تاثیرگذار استان بودند.
در ادامه این نشست حاج فرهاد تجری نیز از مهدوی چشمه گچی بعنوان فردی پیشتاز در عرصه اطلاع رسانی و هدایت افکار عمومی استان نام برد و گفت: جایگاه و شخصیت سیاسی اجتماعی آقای مهدوی در عرصه سیاسی استان بسیار تاثیرگذار می باشد.
وی خاطرنشان ساخت: باید به تمام نیروهای پرتوان بومی که معتقد به انقلاب و نظام و رهبری هستند فارغ از هرگونه دسته بندی سیاسی بهاء داد و آنان را تقویت کرد.

تجری:دولت و مجلس در بحث بودجه باید درک متقابل داشته باشند

تجری : دولت و مجلس در بحث بودجه باید درک متقابل داشته باشند

یک نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: در بحث بودجه دولت و مجلس باید درک متقابل داشته باشند.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره بررسی بودجه سال 94 در مجلس و همکاری دولت و مجلس، اظهار کرد: در این زمینه هر دو طرف باید یکدیگر را درک کنند. دولت‌ها و مجالس همزمان باید بپذیرند که مکمل یکدیگر هستند و منافع ملی را فراتر از منافع تشکیلاتی و جناحی بدانند. در این صورت تلاش هر دو طرف به پیشرفت کشور کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: یقینا لایحه بودجه که تنظیم مقررات مالی و اداری سال آینده کشور است اقتضائات، محدودیت‌ها و اولویت‌های خاصی در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... دارد که بر عهده دولت است تا اهم و فی‌الاهم کند و با توجه به شرایط کشور بودجه صحیحی به مجلس بفرستد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس باید با کمترین تغییرات بودجه را به تصویب برساند، تاکید کرد: اگر مجلس نقدی هم به بودجه دارد باید با توضیحات فنی و کارشناسی مطرح شود اما در کل باید به دولت به عنوان مجری و نهادی که خودش درگیر مسائل است اعتماد کرد تا بودجه با کمترین تغییرات به تصویب برسد و دولت بتواند در اداره کشور مدیریت صحیحی را اعمال کند.

تجری در پایان اظهار کرد: معمولا از مجلس انتظار می‌رود که به فراخور تشخیص دولت کمترین تغییرات را در بخش‌ها، سرفصل‌ها و ردیف‌های بودجه انجام دهد مگر اینکه در جایی با نظر کارشناسی قوی برخی تغییرات ایجاد شود. به هر حال مراکز تحقیقاتی و کارشناسی می‌توانند به کمک دولت و مجلس بیایند و به تعامل بیشتر در بحث بودجه‌بندی کمک کنند.

فرهاد تجری با حضور در نشریه ی صدای آزادی به نقد و تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی استان کرمانشاه پرداخت


 نماینده ی سابق حوزه ی قصرشیرین،گیلان غرب و سرپل ذهاب روز پنجشنبه سی ام بهمن ماه در دفتر نشریه ی صدای آزادی به بحث و گفتگو پیرامون مسائل ، مشکلات و راهکارهای پیشرفت استان کرمانشاه پرداخت.
وی که با چند تن از چهره های فرهنگی و دانشگاهی در این نشریه حضوریافته بود، ضمن نقد عملکرد گذشته ی خود و همکارانش ،آینده ای روشنی را پیش روی کرمانشاه ترسیم کرد و ضمن برشمردن بسیاری از شاخص های امید بخش، ابراز امیدواری کرد که مردم استان کرمانشاه برای دور بعد،نمایندگانی شاخص و لایق به مجلس شورای اسلامی بفرستند. گفتگوی چالشی با این حقوقدان نام آشنای کرمانشاهی در شماره های آینده ی صدای آزادی منتشر خواهد شد