فرهادتجری
فرهادتجری

فرهادتجری

فرهاد تجری

دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی ملت قهرمان ماست. در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، هفت شهر عشق را بیدار دلان ما در هشت بهار آزادگی پیمودند.

هفته دفاع مقدس، هفته ای در گذر ایام نیست، واژه ای در حصار تنگ زمان نیست؛ فصلی است در بی زوال ترین تقویم های ابدی. آنجا که زمان، خود نیز کرانه ای محدود دارد. ملت ما با دفاع مقدس خویش، حصار تنگ زمان را شکست و دیواره کوتاه ایام را در نوردید و ار آن سوی مرزهای سبز توحید، گلستانی از شهادت را هدیه آورد.

آری، جای جای دشت های سوزان جنوب و بلندی های برف گرفته غرب، نشان از رشادت و پیروزی ایثارگران خداجو دارد. هم آنان که مرگ سرخ را برننگ سکوت، ترجیح دادند و اهریمن پلید را از خطه سبز خود بیرون راندند. 

پیشاپیش فرا رسیدن هفته دفاع مقدس که نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است را به ساحت مقدس حضرت بقیة ا... الاعظم (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مد ظله العالی)،ملت شهید پرور ایران اسلامی  تبریک عرض می نمایم. 

                                                                فرهاد تجری

فرهاد تجری در گفتگو بامیزان

نماینده سابق مجلس در گفت و گو با میزان:

     

برای مباره با فساد باید مسلح به تجهیزات روز شویم/ تحقق دولت الکترونیک از فساد اداری جلوگیری می‌کند

خبرگزاری میزان: نماینده سابق مجلس گفت: برخی از نظارت ها برای جلوگیری از فساد می تواند نرم باشد مانند حضور در مزایده ها؛ اما در کل باید از ابزارهای جدید و به روز برای پیشگیری از فساد استفاده کرد، چرا که مجرمان در این موارد از ناظران جلوتر هستند.
فرهاد تجری در گفت و گو با خبرنگار حقوقی قضایی میزان، در مورد ریشه‌های فساد اداری اظهار کرد: در شکل گیری فساد در یک ساختار اداری عوامل متعددی وجود دارد و عامل انسانی یکی از عوامل مهم است که به میزان التزام شغلی و اخلاقی آنها وابسته است و در همین موضوع عوامل متعددی زمینه از فساد و قرار گرفتتن در معرض فساد است.
نائب رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: در کنار عامل انسانی باید موضوع تأمین رفاه و خدمات نیروهای انسانی را مورد توجه قرار داد اما مهم تر از همه این موارد قوانین و نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی را برای پیش گیری از فساد مورد توجه قرار داد.
تجری دولت الکترونیک را به عنوان زمینه ساز شفافیت انجام فعالیت های ادرای موضوع مهمی برشمرد که با توجه به آن می‌توان از بروز بسیاری از فسادهای اداری جلوگیری کرد.
وی در بخشی از این گفت و گو خاطر نشان کرد: در سیستم مکانیزه اداری اجازه نفوذ به غیر داده نمی‌شود و دامنه شکل گیری فساد محدود به افراد خاص می‌شود و نظارت بر آنها ساده‌تر می‌شود.
نماینده سابق مجلس مجلس تعدد، تکثر و مبهم بودن برخی از قوانین اداری را زمینه ساز برخی از مفاسد اداری دانست و گفت: داشتن نگاه یک بعدی به برخی از مسائل نیز هنگام تصویب قوانین موجب تصمیم گیری‌های یک بعدی است به نحوی که این تصمیم گیری‌ها کارآمدی کافی در اجرا نخواهند داشت و با این خلاء برخی از موارد خود به خود در یک سیستم اداری موجب بروز تخلف را فراهم می کند چرا که بعضا کارآمد و یا عملیاتی نیست.
تجری با ذکر یک مثال گفت: در مورد تعرفه واردات خودرو و تغئیر این تعرفه مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای صادر می کند و این اقدام اگر بدون در نظر گرفتن ملاحظات خاص فنی و گمرکی و افراد ذیمدخل در موضوع باشد بی تردید امکان اجرای مناسب را نخواهد داشت و این موجب می شود که این قانون به درستی اجرا نشود و سرپیچی از این قانون برابر با تخلف و تخلف هم زمینه ساز فساد است.
وی همچنین به بروز صدها فساد در خلال تصویب یک قانون ناقص اشاره کرد و افزود: رایط خاصی ایجاد می شود که یک مدیر و یا دستندرکار بتواند به آن نیت و یا سوء نیت خود به واسطه یک قانون ناقص جامع عمل بپوشاند و هم اکنون با وجود در نظز گرفتن موارد فنی در تصویب یک قانون ممکن است ابعاد اجتماعی و اداری در نظر گرفته نشود.
نائب رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: باید قوانین و نظارت ها به حدی شفاف شود که امکان جلوگیری از فساد را به حدالاقل برسانیم و در کنار آن نظارت های داخل سازمانی و نظارت های بیرونی با کارآمد کنیم تا امکان بروز فساد شکل نگیرد.
تجری ادامه داد: با استفاده از ابزار مناسب نهادهای نظارتی بسیار پیشرفته‌ای داریم که به خودی خود هر کدام موانع جدی برای مقابله با فساد محسوب می شودند و تنها نیاز به امکانت کافی دارند.
وی با بیان پیشی گرفتن متخلفان در استفاده از ابزار و علوم جدید برای تحقق یک فساد و کسب منافع شخصی و یا گروهی، تصریح کرد: متأسفانه سیستم‌های نظارتی ما آنچنان که باید از علوم و ابزارهای پیشرفته استفاده نمی کنند و این خود عاملی است که مفسدین از سیستم نظارتی پیشی می گیرند.
نماینده دور هشتم مجلس افزود: دستگاه نظارتی باید مسلح به امکانات و ابزار روز و پیشرفته باشند تا اجازه شکل گیری فساد را ندهند. 
تجری در ادامه موضوع همپوشانی را از موارد تداخل عملکرد دستگاه های نظارتی بیان کرد و گفت: در مسائل مختلف چندین مرجع نظارتی وجود دارد و گاها این موارد مورد نظارت در این همپوشانی ها با این موضوع مواجه می شوند که چه کسی باید به این موارد نظارت کند.
وی در بخشی از سخنانش در مورد سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد: در نهادی مانند بازرسی کل کشور باید این موضوع را مطرح کرد که بازنشسته کردن افراد در این سیستم مانند سایر ادارات دولتی نیست چرا که جذب نیروهای جوان و کم تجربه برای نظارت تخلفات دستگاه هایی با سابقه و پیچیدگی های خاص در توان نیروهای کم تجربه و تازه کار نیست و باید در بازرسی ها و نظارت ها به تجربه پیشکسوتان تکیه کرد.
نائب رئیس سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطر نشان کرد: برخی از اقدامات به عنوان یک تدبیر نرم می تواند از بروز بسیاری از فسادهای جلوگیری کند مانند حضور یک نماینده از سازمان بازرسی کل کشور در مزایده ها و مناقصه ها که عاملی پیشگیرانه در بروز بسیاری از فسادها تلقی می شود.

فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دولتمردان آستانه تحمل خود را بالا ببرند

تجری: دولتمردان آستانه تحمل خود را بالا ببرند 

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که دولتمردان باید آستانه تحمل خود را در مقابل نقد بالا ببرند و به انتقادات سازنده توجه کنند.
فرهاد تجری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نحوه مواجهه دولتمردان با انتقادات اظهار کرد: شاید جز موضع تندی که آقای روحانی نسبت به منتقدین مذاکرات هسته‌ای داشت در بقیه حوزه‌ها ظرفیت نقد در دولت وجود داشته است. یکی از شعارهای رییس جمهور هم نقدپذیری است که مورد تایید مقام معظم رهبری است و صرف نظر از یک شعار باید به عنوان یک رویکرد و استراتژی نهادینه شود.
وی ادامه داد: دولتمردان باید آستانه تحمل‌شان بالا باشد و بتوانند پاسخ‌های مناسب را در جایی که ضرورت دارد بدهند. اگر تمرکز بر نقدهایی که بی‌پایه و اساس هستند گذاشته شود، انرژی دولت گرفته می‌شود و با چالش مواجه خواهند شد اما نقدهای اساسی و فنی باید با پشتوانه کارشناسی و علمی به درستی پاسخ داده شود. از دولتمردان و وزرا انتظار می‌رود که پاسخ نقدهای کارشناسی را بدهند.
نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس هشتم با بیان اینکه به خاطر عمر کوتاه دولت، هنوز عملکرد دولت یازدهم به اندازه کافی به چالش کشیده نشده است، افزود: تا به حال نقدهای صورت گرفته خیلی عمیق و ریشه‌ای نبوده است چون زمان زیادی از عمر دولت یازدهم نمی‌گذرد و هنوز به چالش کشیده نشده است. هرچه جلوتر برویم قطعا انتقادات بیشتر خواهد شد و انتظار می‌رود دولتمردان به نقدهای سازنده توجه کنند. ضرورتی ندارد به هر نقدی پاسخ داده شود. چون شاید عده‌ای بخواهند دولت را با نقدهای بی‌پایه به چالش بکشند.
وی در ادامه تاکید کرد: اگر محور انتقادات روی خط منافع ملی و به دور از سیاه‌نمایی باشد قاعدتا باعث رشد و تعالی جامعه خواهد شد به خصوص در جامعه ما که مبتنی بر اخلاق است و انتظار داریم منتقدین و کسانی که از آن‌ها انتقاد می‌شود منصفانه حرکت کنند تا موجب پیشرفت کشور شوند. البته هنوز خیلی از دولتمردان در مرحله نقد جدی قرار نگرفته‌اند.
این عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در برخی موارد منافع ملی ایجاب می‌کند که خیلی از مسائل باز نشود و قطعا مصلحت‌های کلان نظام با نظر کارشناسان به مقام معظم رهبری و دولتمردان ارائه می‌شود و آن‌ها نظارت کافی را بر مسائل کلان اعمال می‌کنند. انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید بتواند بعضی از سیاست‌های غلط گذشته را اصلاح کند و اهداف کلان نظام را با توجه به منافع مردم و کشور پیش ببرد.