فرهادتجری
فرهادتجری

فرهادتجری

رسیدگی کمیسیون اصل 90 به شکایت علیه شورای عالی امنیت ملی فاقد وجاهت قانونی است

 

رسیدگی کمیسیون اصل 90 به شکایت علیه شورای عالی امنیت ملی فاقد وجاهت قانونی است

فرهاد تجری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در مورد شکایت عضی از نمایندگان مجلس از شورای عالی امنیت بملی به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی گفت: طبق قانون اساسی کمیسیون اصل 90 مرجع رسیدگی به شکایت افراد از مجلس، قوه مجریه یا قضاییه است لذا شورای عالی امنیت ملی که یک نهاد فرا قوه ای است زیر نظر هیچ کدام از این سه قوه قرار نمی گیرد و از رسیدگی کمیسیون اصل 90 خارج است.

وی ادامه داد: در چنین موردی به صورت عموم در قانون اساسی مرکز تظلم خواهی و شکایت دستگاه قضاییه و دادگستری در نظر گرفته شده است چنان چه بعضی از افراد در این خصوص ادعایی و تظلم خواهی داشته باشند قاعدتا به موجب اصل 159 مرجع رسیدگی به تظلم خواهی و شکایت افراد دادگستری و محاکم عمومی هستند.

نماینده ادوار مجلس گفت: متناظر به این بحث قرار گرفتن شورای عالی امنیت ملی بصورت مستقل در فصل 13 و اصل 176 قانون اساسی همانند صدا و سیما که در شرح وظایف هیچ یک از قوای کشور نبوده و دارای شخصیت مستقل بوده و یک نهاد فرا قوه ای و فراتر از مجلس ، قوه مجریه و قضاییه است لذا قید و حصر شکایت علیه طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قضاییه قابل تسری به نهاد فراقوه ای همچون شورای عالی امنیت ملی فاقد وجاهت قانونی بوده و مخالف با نص صریح و روح کلی قانون اساسی است.

تجری یادآور شد: به هر صورت شورای عالی امنیت ملی یک نهادی است که به موجب قانون اساسی به منظور تامین منافع ملی و پاسداری انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی تشکیل شده است و در راستای انجام وظایف و مصوبات چنانچه تخطی و یا احیانا به وقوع تخلف و جرمی برخورد کند، خود صالح رسیدگی نبوده و لاجرم بایستی با طرح شکایت در دادگستری و محاکم عمومی در جهت تامین منافع ملی اقدام کند.

نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس هشتم اضافه کرد: همانطور که شورای عالی امنیت ملی اقدام به طرح شکایت علیه افراد کرده است متقابلا افراد هم از همین قاعده استفاده کنند و در صورت داشتن شکایت از این نهاد، به مراجع عمومی و دادگستری ها مراجعه کنند زیرا خود مجلس صالح به رسیدگی در این خصوص نیست.

فرهاد تجری در خصوص قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور

 
بازدارندگی و برخورد قاطع با فساد اهداف اصلی قانون جدید سازمان بازرسی است.

13910926000209_PhotoA


فرهاد تجری در خصوص قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: البته این قانون هنوز نهایی نشده و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی دست بررسی است.

وی افزود: بخشی از قانون سازمان بازرسی دائمی و بخشی نیز به صورت آزمایشی به اجرا درآمده بود که حدود ۱۰ ماه پیش زمان اجرای آزمایشی آن به پایان رسید و قابل تمدید هم نبود، به همین جهت در قالب اصلاح موادی از قانون سازمان بازرسی در دستورکار مجلس قرار گرفت.

نایب رئیس سابق کمیسیون قضایی تأکید کرد: در بررسی مجدد بخش‌هایی از قانون دائمی سازمان اصلاح و با توجه به منتفی شدن قانون آزمایشی بخش‌هایی از این قانون با اصلاحاتی و با تصویب کمیسیون حقوقی قضایی در دستور کار مجلس قرار گرفت.

تجری افزود: برای مثال؛ در بحث استفاده عمومی از بازنشستگان، سازمان بازرسی این اختیار را داشت که از بازنشستگان استفاده کند اما در اصلاح جدید این حق را از سازمان بازرسی سلب کرده‌اند و استفاده عمومی از بازنشستگان غیرممکن شده است، اما در بحث استفاده محدود و در حوزه‌های خاص منتظر تصمیم مجلس شورای اسلامی هستیم.

وی به یکی از ویژگی‌های قانون جدید اشاره کرد و گفت: در قانون جدید نمایندگان مجلس هم می‌توانند در مواردی تقاضای بازرسی را به سازمان بدهند و سازمان بازرسی هم موظف است علاوه بر مواردی که کمیسیون اصل ۹۰ اعلام می‌کند به موارد اعلام شده از سوی نمایندگان نیز رسیدگی کند.

تجری تصریح کرد: به طور کلی این قانون در جهت قانون دائمی و الحاق بخش‌هایی از قانون آزمایشی به قانون قبلی است.

نایب رئیس سابق کمیسیون قضایی در پایان، بازدارندگی و تقویت مدیریت سالم و جلوگیری و برخورد قاطع با فساد را هدف اصلی قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد و گفت: ما باید منتظر تصویب نهایی طرح باشیم و نظر شورای نگهبان در این زمینه فصل‌الخطاب است.